İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Serbest çeviri ağında dönüştürüm süreci: Aktör-Ağ Kuramı penceresinden bir bakış(Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, 31 Aralık 2023) Gürleyen, Gamze; Uras, ArsunGünden güne gelişimini sürdüren teknoloji ile birlikte serbest çeviri sektörü de çeviri teknolojileri açısından zengin hale gelmekte, farklı talep ve ihtiyaçlara hitap etmeyi sürdürmektedir. Bununla birlikte, serbest çeviri ağı olarak nitelendirilebilecek sektöre farklı aktörler dahil olarak birbirleri ile etkileşim içine girmektedir. Ağdaki etkileşimi incelemek ve bağlantıların izin sürmek üzere bu çalışmada, Bruno Latour’un (1996) geliştirdiği Aktör-Ağ Kuramı çerçevesinde, zincirleme yapıya sahip serbest çeviri ağı ‘çeviri öncesi süreç’ ve ‘çeviri süreci’ olarak ele alınmıştır. Her iki süreçte ağa katılım sağlayan aktörleri ve etkileşimleri yorumlamak üzere, fenomenoloji nitel araştırma deseni kullanılarak çevirmen bakış açısına başvurulmuş, böylece serbest çeviri faaliyetinde dönüştürüm sürecine ışık tutmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla katılımcı çevirmenlerin kaynak seçimleri ve süreç yönetimleri sorgulanarak serbest çeviri ağındaki konumları ile karar yetkileri değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, zorunlu geçiş noktası olarak belirlenen çevirmenlerin, bilgisayar destekli çeviri araçları, çevrimiçi sözlük ve yapay zekâ gibi aktörleri ağa dahil ettiği; kaynak seçimini güç ilişkileri doğrultusunda işveren tercihi ile kolay ve ücretsiz bilgisayar destekli çeviri araçlarına göre şekillendirdiği ve kısmen serbest dolaşımlı aktörler olduğu belirlenmiştir. Böylece, serbestlik sınırları kapsamında aktörlerin, çıkarları ile eylemlerine göre ağa farklı aktörleri dahil edebildiği ortaya konmuştur. Serbest çeviri ağının, Aktör-Ağ Kuramı çerçevesinde iki aşamalı şekilde incelenmesinin, süreç öncesi ve süreç ağları arasındaki devingen yapıyı anlamaya ve çevirmen ile sektör ihtiyaçlarını açığa çıkarmaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe An examination of differences between genders, academic majors and grade levels of language learners on the use of language learning strategies(DergiPark, 2020) Kölemen, ÜlküBu çalışma, ikinci dil öğrenme stratejisi kullanımı, akademik alan, cinsiyet ve sınıf düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bosna Hersek'ten 252 Bosnalı üniversite öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Araştırma verileri iki envanterden toplandı: bireysel bilgi anketi ve Dil Öğrenme Strateji Envanteri (SILL) (Oxford, 1990). Verileri analiz etmek için betimleyici nicel yöntem kullanılmıştır. Betimleyici ve çıkarımsal istatistiki veriler, dil öğrenme stratejilerinin kullanımı ile cinsiyet (erkekler ve kadınlar), akademik alan (eğitim, ekonomi ve mühendislik gibi) ve sınıf seviyeleri (birinci, iikinci ve üçüncü sınflar) değişkenleri bakımından raporlanmıştır. Sonuçlar, erkeklerin kadınlara göre daha sık ve farklı strateji türlerini kullandığını göstermiştir. Akademik alan açısından da istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur: Ekonomi alanından öğrenciler hafıza, telafi ve sosyal stratejileri tercih ederken, mühendislik alanından öğrenciler daha çok duyuşsal, üstbilişsel ve bilişsel stratejileri tercih etmişlerdir. Eğitim alanındaki öğrenciler ise diğerlerine kıyasla en az strateji türlerini tercih etmişlerdir. Bosnalı üniversite öğrencileri arasında dil öğrenme stratejisi kullanımında sınıf düzeyi bakımından istatistiksel olarak bir ilişki bulunamamıştır. Sonuçlar, dil öğrenimi ve öğretimi ile ilgili önemli uygulamalı ve pedagojik çıkarımlar sağlamakta ve bireysel farklılıklar kavramının dil eğitimindeki rolünü anlamaya yönelik katkıda bulunmaktadır.