Yazar "Kasap, Ece Uysal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Evaluation of the effects of value-based purchasing applications on cost and efficiency(2020) Işık, Mustafa; Gümüş, Emel; Kasap, Ece UysalThe importance and effectiveness of value-based procurement come to the forefront in terms of taking the studies based on value-based cost approach as the basis of the use of medicinal products and drugs, which constitute an important cost item in hospitals, and in particular to understand that the only factor in procurement is not the price. The main purpose of this study is to show the applicability of cost-effectiveness and efficiency studies in medical supply chain management in hospitals by carrying out studies on value-based procurement applications within the scope of value-based health services. The “non-price element” article is included in the Public Procurement Law, the main obstacle to value-based price implementation is the basis of the ceiling price procedure in the SUT (Health Implementation Communiqué). Calculating the actual cost and making decisions based on this account should be of priority. In order to avoid unpredictable cost risk, rational purchasing techniques will need to be applied. When we think that reimbursement systems have recently focused on materials and drug use and how they can reduce these costs, it is a fact that value-based payments will come to the fore in the coming period and many products will not be paid. In this context, when evaluating value-based health services, it is necessary to evaluate the issue from a value-based perspective in all processes of the procurement and medical supply management chain and to ensure that decisions are made taking into consideration the side costs that may occur. In the value-based purchasing approach, patient benefit, efficiency, and innovative initiatives should be at the forefront. The correct realization of the results of these perspectives will be possible with the acquisition of a sustainable value-based purchasing approach. With this approach, medical supply chain processes should be considered as strategic basic processes, not as operational support processes.Öğe Hemşirelik Mesleğinin Geleceği: Robot Hemşireler(İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 18 Ağustos 2021) Gümüş, Emel; Kasap, Ece UysalTeknolojide hızlı değişim tüm sektörlerde olduğu gibi sağlık alanında da devrim yaratmıştır. Yapay zeka teknolojilerinin insan düşüncesinden daha yüksek performans gösterme olasılığı tüm mesleklerde olduğu gibi hemşirelik mesleğinde de tehdit olarak görülebilmektedir. Hemşireler profesyonel sağlık ekibinin vazgeçilmez bir parçasıdır, mesleki gelişim açısından teknolojiyi anlama ve aktif kullanımları mesleğin geleceği açısından önemlidir. Teknolojik gelişmelerin hemşirelik mesleğine ciddi etkileri olacağı açıktır. Hemşireler rutin ve tekrarlayan işlerini robot teknolojisine devredebilecekler. Bu durum robot hemşireler, hemşirelerin yerini alabilir mi? Hemşirelik mesleği son bulur mu? gibi soruları düşündürmektedir. Hemşireler yapay zeka ve teknolojiye uyum sağladıklarında robot hemşirelerin kullanım kolaylığı ve avantajlarından yararlanacak, hasta ile duygusal bağ kurması gereken bakım gibi karmaşık işlere vakit ayırabilecektir. Robot hemşireler henüz yetkin olmadığı için, insiyatif kullanma ve eleştirel düşünme gibi süreçlerde hemşirelerin yeri daha önemli olacaktır. Robot hemşirelerin kullanımı, robotlar ile birlikte çalışmak ve robotları yönetmek gibi yeni iş kollarına gereksinim sağlayacaktır ve rutin görevlerde iş gücü ihtiyacını azaltacaktır. Bu çalışma, teknolojik gelişmelerin mesleki gelişim sürecindeki etkileri, hemşirelik mesleğinin geleceğinde robot hemşirelerin yeri, robot hemşirelerin sağlık alanında kullanımı, robotlar ile çalışma durumunda dikkat edilmesi gereken güncel bilgilerin derlenmesi amacıyla yapılmıştırÖğe Relationships between leadership behaviour of nurse managers and nurses' levels of job satisfaction and compassion fatigue during the COVID-19 pandemic(Wiley, 2023) Eskici, Gulcan Taskiran; Kasap, Ece Uysal; Gumus, EmelAim: To reveal the relationships between the leadership behaviour of nurse managers and nurses' levels of job satisfaction and compassion fatigue during the COVID-19 pandemic.Design and Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed with 353 nurse professionals participating from 32 cities across Turkey. The data were collected online between August and November 2020 by using the introductory information form, Minnesota Satisfaction Questionnaire, Leadership Behaviour Questionnaire and Compassion Fatigue subdimension of the Professional Quality of Life Scale. The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) guidelines were followed in the study.Results: Nurses mostly stated their managers as employee-oriented and change-oriented leaders. Nurses' intrinsic and overall satisfaction was high, extrinsic satisfaction was low and their compassion fatigue was at a critical level during the pandemic. According to nurses' personal and professional characteristics, there were significant differences in job satisfaction, compassion fatigue and change-oriented leadership scores. When nurse managers exhibit employee-oriented leadership behaviour, nurses' compassion fatigue decreases and job satisfaction increases.Öğe Sağlık Ekosisteminde Yapay Zeka Kaygı Düzeyi: Hemşire Örneklemi(İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 31 Aralık 2022) Gümüş, Emel; Kasap, Ece UysalAmaç: Bu araştırma, Türkiye’de çalışan hemşirelerin sağlık ekosisteminde yapay zeka kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tasarımda olan araştırmanın evreni, Türkiye’de çalışan hemşireler, örneklemini ise araştırmayı kabul eden 215 hemşire oluşturmuştur. Araştırma verileri, demografik ve mesleki özellikler formu ve Yapay Zeka Kaygı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verileri, tanımlayıcı istatistikler ve çoklu lineer regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerin Yapay zeka kaygı düzeyi ortalama puanı 2,64 (SS=0,79) olduğu belirlenmiştir. Kişilerin yaş, cinsiyet, yaşadığı yer, eğitim , çalıştığı kurum, çalıştığı birim, çalıştığı pozisyon, çalışma şekli, meslekte deneyim süresi ve çalışılan hastanedeki deneyim süresi durumları ile yapay zeka kaygı durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlemlenmemiştir. Sonuçlar: Çalışma sonucunda, hemşirelerin öğrenme durumu arttıkça yapay zeka yapılandırma durumunda artış meydana geldiği gözlemlenmiştir Kişilerin iş değiştirme durumu arttıkça yapay zeka yapılandırma durumunda artış meydana geldiği ve kişilerin yapay zeka kaygı düzeyi durumu arttıkça en yüksek artış meydana gelen alt faktörün yapay zeka yapılandırma olduğu gözlemlenmiştir. %95 güven seviyesinde pozitif yönlü çok yüksek dereceli anlamlı bir ilişki olduğu değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçların daha büyük örneklemlerde ve daha farklı boyutlar eklenerek çalışılması önerilmektedir.