Yazar "Duran, Cem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An analysis of similarities and dissimilarities among categories of deep tech entrepreneurship: Evidence from Turkey(TR- Dizin, 2021) Kılıç, Anıl Savaş; Duran, CemAmaç: Bu çalışma, derin teknoloji girişim kategorileri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları anlamayı ve derin teknoloji alanında bundan sonra gerçekleştirilecek akademik çalışmalar için bir başlangıç noktası olmayı amaçlamaktadır. Yöntem: İhtiyaçlar, kurucuların eğitim seviyesi ve finansman tipi gibi özelliklerin derin teknoloji kategorileri bazında nasıl değiştiğini anlamak amacıyla 126 derin teknoloji girişimi ile anket yapılmış ve hipotez testi uygulanmıştır. Bulgular: Derin teknoloji girişimlerinin bulunduğu lokasyon, kurucuların eğitim seviyesi, kurucuların geçmiş girişimcilik deneyimi ve derin teknoloji girişiminin satış ayak izi özelliklerinin derin teknoloji kategorisine göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç ve Öneriler: Sonuçların, uygulayıcıların derin teknoloji girişimlerine yatırım yaparken veya onlarla iş birliği yaparken kararlarını daha doğru vermelerine yardımcı olması beklenmektedir. Benzer şekilde politika yapıcılar da derin teknoloji girişimciliği ekosistemini desteklemek için daha etkili politikalar geliştirmek için bu çalışmadan faydalanabilir. Özgün Değer: Bu çalışma şu açılardan özgündür; 1) akademik literatürde derin teknoloji tanımı yapılması 2) derin teknoloji özelliklerinin derin teknoloji kategorileriyle olan ilişkisinin anlaşılması 3) gelişmekte olan bir ülkede derin teknolojinin anlaşılması.Öğe The antecedents of customer loyalty(Peter Lang AG, 2021) Tavsan, Nihat; Duran, CemWithout a loyal customer base, a business has a significantly less probability of achieving in today's competitive environment. Being aware of the cold fact, businesses try to foster sustainable relationships with their customers and turn them into a loyal clientele. They heavily invest in loyalty programs to retain their customers. Those companies hoping to create customer loyalty in today's global market need to be aware that there are antecedents to customer loyalty. Customers do not suddenly become loyal to a company. Several critical factors need to be in place before committing themselves whole-heartedly to one product, service, brand or company. Research has revealed that perceived value, self-congruity, customer participation, customer brand identification, emotional commitment, customer satisfaction and brand trust must all be present to some degree for the customer's response to be loyal to that brand. Research also shows that companies that take this process seriously have a greater chance of generating a loyal customer base.Öğe Bibliometric analysis of refugee effects to economic development(Anadolu Üniversitesi, 23 Aralık 2024) Duran, Cem; Akdemir, Mehmet Alp; Aygün, SalihThe global refugee crisis presents significant challenges to economic development, especially in developing countries and regions that host large numbers of refugees. This study provides a comprehensive bibliometric analysis of research conducted on the effects of refugees on economic development over the past three decades. The study utilized the Web of Science (WoS) database to identify and analyze scholarly publications related to the topic of economic impact of refugees. The analysis focused on trends, patterns, and key themes in the literature. The results indicate a growing body of research on the topic, with particular emphasis on the effects of refugees on food aid, market outcomes, labor markets, and macroeconomic performance. The study examines the economic impact of refugees to countries, specifically their effects on labor markets, housing, food prices, and employment sectors. The study employs bibliometric analysis to systematically review and synthesize existing research, providing a comprehensive overview of the current state of knowledge on the subject. The findings enhance comprehension of the economic consequences of refugee movements and can guide policy and practice in the realm of economic development and refugee integration.Öğe Bıblıometrıc analysıs of green entrepreneurshıp(Beykoz Üniversitesi, 26 Aralık 2024) Duran, CemThe implementation of environmentally friendly activities and sustainable business models can contribute to reducing environmental pollution in the world. Green entrepreneurs can contribute to the realization of such activities. The aim of this study is to analyze the scientific development of the concept of green entrepreneurship. In order to achieve this objective, the bibliometric analysis method was applied. To increase the consistency of the study, the articles in Web of Science were considered as the unit of analysis. As a result of the searches, 100 journals, 552 authors, 195 articles, and 626 keywords were reached, and these articles were analyzed through the package in the R program. VOSviewer program was used to visualize the relationships of keywords. The first article on green entrepreneurship was published in 2007. The concept of green entrepreneurship has focused on sustainability, innovation, and management. It was concluded that the concept of green entrepreneurship is in the growth stage, the number of articles on this concept has increased rapidly over the years, the journal with the highest number of publications on the subject is Sustainability, and the country with the highest number of publications is China, and articles are mostly qualitative studies.Öğe Contributions of crm applications to company performance(DergiPark, 2020) Duran, CemPurpose- The purpose of this study is to find out the answer to the contributions of CRM applications to sales efficiency, lead management, pipeline, customer tracking, mobility and ensuring customer loyalty. Under this purpose, this study also indicates the reasons of resistance in CRM application use and solutions to them with an overall analyze of CRM’s contributions to company performance. Methodology- The study examines advantages of using CRM for employees in 4 primary basis; Sales Efficiency via Sales Force Automation, Employee Access to Corporate Memory, Mobility, Service and Complaint Management. This study also examines resistances and solutions against CRM application use. Findings- The findings of the study indicates that CRM is a mandatory tool for today’s companies to prevail competitors in the market by showing what is the unpredictable for the employees, by using the power of data. Also shows how CRM software strengthens the customer engagement and increase customer loyalty and profitability in multi aspects. Conclusion- CRM software is intended to be used in order to strengthen the relationship with the customer and increase customer loyalty, profitability, increase the productivity of the entire organization, especially the sales and service teams, to ensure collaboration between teams, to institutionalize with a modern technological infrastructure and to ensure the process of transforming from data to wisdom in order to increase corporate memory.Öğe Do Consumers Wıth Hıgh Need For Unıqueness Pay More? A Study Of The Relatıonshıp Between Consumer Need For Unıqueness (Cnfu) And Wıllıngness To Pay (Wtp)(Suat Teker, 30 Eylül 2022) Kılıc, Anıl Savas; Duran, CemPurpose- The main objective of this study is to understand the impact of Consumer Need for Uniqueness (CNfU) on purchasing behavior. This impact is examined from a Willingness to Pay (WTP) perspective and it is aimed to understand whether and how CNfU is related with creating a consumer surplus for the brands. Methodology- The paper uses survey-based data and a combination of statistical techniques, such as Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), and Structural Equation Modeling (SEM). 376 participants responded to the survey shared online. Their behavior was measured by their past purchase behavior, which is, choosing a Vespa scooter or choosing a Honda scooter showing their willingness to pay more for a scooter. Findings- It is revealed that creative choice counter conformity has positive influence on willingness to pay more for a prestigious motorcycle brand (buying a Vespa scooter instead of a Honda scooter, in this case). On the other hand, unpopular choice counter conformity and avoidance of similarity has no effect on choosing between a prestigious and a conventional budget motorcycle. Conclusion- Possible conclusions might be that; 1) Creative choice has a positive connotation to it compared to unpopular choice and avoidance of similarity 2) avoidance of similarity and unpopular choice counter conformity tendencies may not have been activated by this specific type of product 3) unconventional choice is not exclusively dependent on CNfU but some other factors such as sensation-seeking and risk-taking. Lastly, the findings can definitely not be generalized to other products and services.Öğe Hybrıd Performance Analysıs Wıth Multı-Crıterıa Decısıon Makıng Methods: Example Of Store Managers(İstanbul Kent Üniversitesi, 13 Eylül 2024) Edinsel, Sercan; Duran, Cem; Akdemir, Mehmet AlperEffectively evaluating and enhancing managers' performance is crucial for achieving organizational success and maintaining competitive advantage in a dynamic business environment. This paper presents a new approach for store manager performance evaluation using a comprehensive framework that combines two important decision-making techniques: Global Fuzzy Step-by-Step Step Weight Rating Ratio Analysis (SF-SWARA) and Global Fuzzy Combined Consensus Solution (SF-CoCoSo). The presented SF-SWARA-CoCoSo method aims to address the inherent complexities and subjectivities involved in evaluating managers' performance by incorporating multiple perspectives and objective criteria into the evaluation process. The aim of this study is to apply multi-criteria decision-making methods in a hybrid way to evaluate the performance of store managers in a simple and understandable way. Global Fuzzy Step-by-Step Step Weight Rating Ratio Analysis (SF-SWARA) and Global Fuzzy Combined Consensus Solution (SF-CoCoSo) hybrid Multi-Criteria Decision Making Method were used in the study. The findings of the study reveal that the “Knowledge and Training Level” criterion is the most important criterion for the store manager and the criterion with the lowest importance is the “Salary” criterion. As a result of the study, it is concluded that the criterion “Knowledge and Education Level”, which is determined to be the most important criterion, has emerged due to the fact that today is the information age. Anahtar KelimeleÖğe Müşteri memnuniyeti ölçüm kalitesini tercih edilen ölçek derece sayısı nasıl etkiler?(DergiPark, 2021) Tavsan, Nihat; Duran, CemSürdürülebilir müşteri ilişkileri yönetimi, sürdürülebilir müşteri değerinden; müşteri değerini anlamanın yansıması ise müşteri memnuniyetinin ölçümünden geçmektedir. Bu gerçekten hareketle müşteri memnuniyetinin ölçümünde ölçek derece seçimi kritik rol oynamaktadır. Netice itibariyle kurumların mümkün olan en iyi ölçüm enstrümanı ile hareket etmeleri onların müşteri devamlılığını sağlıklı biçimde kurmalarını sağlayacaktır. Halihazırda kurumlar müşteri memnuniyetini çeşitli derecede ölçekler kullanarak ölçmektedirler. Amaç: Bu araştırmanın amacı; üç, beş, yedi ve on dereceli ölçekler ile müşteri memnuniyetinin ölçüm farklılıklarını ortaya koymak ve müşteri memnuniyeti ölçümünde ideal ölçek derece sayısına yönelik bir yaklaşım geliştirmektedir. Böylelikle müşteri memnuniyeti ölçümü yapan araştırmacıların ve uygulamacıların daha güvenilir sonuçlara ulaşmaları sağlanacaktır. Yöntem: Bankacılık sektöründe yapılan bu araştırmaya toplam 212 katılımcı iştirak etmiştir. Banka müşterilerinin hizmet aldıkları bankaya dair memnuniyet seviyeleri üçlü, beşli, yedili ve onlu ölçekler vasıtasıyla ölçülmüş, akabinde hangi dereceli ölçeğin müşteri sadakatini daha güvenilir olarak açıkladığı sınanmıştır. Bulgular: Müşteri memnuniyetinin müşteri sadakatine olan etkisinin de nomolojik anlamda sınandığı araştırma bulguları ışığında; on dereceli ölçeğin müşteri sadakatini açıklamakta diğer ölçek derecelerine kıyasla daha anlamlı sonuçlar doğurduğu ortaya konmuştur. Özgünlük: Türkiye’de memnuniyet ölçek derecesinin müşteri sadakatini ne güvenilirlikte açıkladığına dair bir çalışma bulunmamaktadır. Bu yönüyle çalışma literatürde özgün bir rol oynamaktadır.Öğe Özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi üzerine bir değerlendirme(DergiPark, 2021) Duran, CemKüreselleşen dünyanın yeni ekonomik ve ticari şartları, rekabeti ve ürün çeşitliliğini artırmıştır. Örgütler bu noktada müşteri kazanmanın, mevcut olanları korumaktan çok daha maliyetli olduğunu görmüş ve yoğun rekabet ortamında başarılı olabilmek için müşteri odaklı stratejiler geliştirmeye başlamışlardır. Müşteriye farklı deneyimler sunma ve bağlılık sağlama noktasında “müşteri deneyimi yönetimi”, örgütlerin kullandıkları stratejilerin en yenilerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile günümüzde tüm sektörlerde önemli role sahip olan ve örgütlerin marka değerini güçlendirerek satışlarını artırmak amacıyla yatırım yaptığı öncelikli alanların başında gelen “müşteri deneyimi yönetiminin, özel hastaneler bağlamında araştırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının yöntem olarak belirlendiği araştırmada hastane, müşteri, müşteri deneyimi ve müşteri deneyimi yönetimi açıklanmış; çalışmanın konusu bağlamında özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi incelenmiştir.Öğe Özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi üzerine bir değerlendirme(DergiPark, 2021) Duran, CemKüreselleşen dünyanın yeni ekonomik ve ticari şartları, rekabeti ve ürün çeşitliliğini artırmıştır. Örgütler bu noktada müşteri kazanmanın, mevcut olanları korumaktan çok daha maliyetli olduğunu görmüş ve yoğun rekabet ortamında başarılı olabilmek için müşteri odaklı stratejiler geliştirmeye başlamışlardır. Müşteriye farklı deneyimler sunma ve bağlılık sağlama noktasında “müşteri deneyimi yönetimi”, örgütlerin kullandıkları stratejilerin en yenilerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile günümüzde tüm sektörlerde önemli role sahip olan ve örgütlerin marka değerini güçlendirerek satışlarını artırmak amacıyla yatırım yaptığı öncelikli alanların başında gelen “müşteri deneyimi yönetiminin, özel hastaneler bağlamında araştırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının yöntem olarak belirlendiği araştırmada hastane, müşteri, müşteri deneyimi ve müşteri deneyimi yönetimi açıklanmış; çalışmanın konusu bağlamında özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi incelenmiştir.Öğe Pazarlama harcamaları ile tablo bazlı finansal göstergeler arasındaki ilişki(DergiPark, 2020) Ertuğrul, Melik; Duran, CemPazarlama harcamalarını belirleyen unsurların literatürde genellikle finansal tablo kalemleri perspektifinden ele alınmadığı görülmektedir. Bu çalışmada, 2013-2018 yılları arasında Borsa İstanbul’a kote şirketlere ilişkin bir veri seti kullanılarak pazarlama harcamalarını belirleyen faktörler hem finansal tablolar temelli hem de piyasa verileri kullanılarak incelenmektedir. Çalışma sonuçlarına göre; şirket büyüklüğünün, finansal kaldıracın, brüt kâr marjının, net kâr marjının, maddi duran varlık yoğunluğunun ve cari oranın pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı herhangi bir etkisi bulunmamaktadır. Pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı olan finansal tablo bazlı tek unsur ARGE harcamalarıdır. Piyasa verileri temelli hesaplanan Tobin’in Q oranı ise bütün örneklem ve imalat sanayi örneklemi için pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı bir etkiye sahip değilken imalat sanayi harici örneklem için istatistiki olarak anlamlı bir pozitif etkiye sahiptir. Yapılan ek analizler ile de bu sonuçlar birkaç istisna ile teyit edilmektedirÖğe The impact of the characteristics of self-service technologies on customer experience quality: insights for airline companies(Center for international scientific research of VSO and VSPP, 2024) Duran, Cem; Uray, Nimet; Alkilani, ShaymaaResearch on self-service technologies (SSTs) has not been fully developed, and it is still open to debate with many aspects concerning its effect on customer experience and potential outcomes empirically, especially in the airline industry. Studies regarding these technologies and their potential impact are needed in the airline industry as they represent an integral part of the tourism industry. Previous studies on the airline industry have merely focused on SSTs and their impact on customer adoption, tendency to use, and satisfaction. The SSTs have the capacity to influence how customers perceive their experience in the overall process of getting a service. Thus, customer experience quality (CXQ) is influenced by the perceived characteristics of SSTs. The literature on the impact of SSTs on CXQ is considerably limited in general, particularly in the airline industry. More research on this issue is needed, especially following the outbreak of COVID-19; thus, this study aims to investigate a model that integrates the impact of the perceived characteristics of SSTs as antecedents and outcomes of CXQ. The research design of this study is based on a mixed-method approach: a preliminary study consisting of two qualitative investigations and a main study through face-to-face questionnaires with airline passengers. Structural equation modeling (SEM) is applied to the data collected from passengers traveling with the airline company in Turkey (N=501) through questionnaires applied as mall intercepts. The results of this study include extending the CXQ dimensions to add consistency and institutionalism, hence contributing to the service and tourism literature. Furthermore, this research provides actionable insights for managers in airline businesses to invest more in SSTs to improve their CXQ, customer satisfaction, and positive word-ofmouth communication (WOM).Öğe The Role of The Need For Uniqueness In Choosing Between Conventional / Unconventional Customization: The Case Of Gen Z(Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, 8 Ekim 2022) Duran, Cem; Kılıç, AnılSocial sciences such as economics and marketing has growing interest on consumer behavior and the underlying psychological factors. In particular, Consumer Need for Uniqueness (CNfU) receives notable attention from scholars. However, the literature lacks focus on how customization is related with CNfU. Moreover, Gen Z, the highest population of consumers are neglected in previous studies. The main objective of this study is to understand the impact of CNfU on Gen Z consumers’ choice between conventional and unconventional customization options for technology products. The paper uses survey-based data and uses a combination of statistical techniques, such as EFA, CFA, and structural equation modeling (SEM). It is revealed that CNfU has no influence on choosing between conventional and unconventional customization options. The results have significant implications for researchers and practitioners.