Arşiv logosu
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • English
  • Türkçe
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Albayrak, Selvinaz" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    COVID-19 döneminde video temelli laboratuvar uygulaması: Hemşirelik öğrencilerinin beceri düzeyleri ve görüşleri
    (DergiPark, 2022) Karaçay, Pelin; Albayrak, Selvinaz; Yalçın, Begüm; Şengül, Tuba
    Bu araştırmanın amacı; hemşirelik öğrencilerinin, uzaktan eğitimle video temelli yürütülen Sağlığın Değerlendirilmesi dersi laboratuvar uygulamasındaki beceri düzeylerinin ve görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırma yarı deneysel tek grup son test türündedir. Araştırmanın örneklemini, Sağlığın Değerlendirilmesi dersi laboratuvar uygulamasını uzaktan eğitimle alan 26 ikinci sınıf hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenciler, becerilerin video kaydını yapıp yükledikten sonra eğitimciler ile birebir çevrimiçi eğitim oturumlarına katılmışlardır. Araştırmanın verileri, Şubat-Mart 2021 tarihinde “Anket Formu” ve “Beceri Değerlendirme Aracı” kullanılarak elektronik ortamda toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatiksel yöntemler kullanmıştır. Öğrencilerin beceri puanlarının ortalaması 92.05±6.50 (min-max:76.60-100), her bir muayenenin video kaydını yapmak ve yüklemek için harcanan sürenin ortalaması 2.80±2.13(min-max:1-10) saat, uygulamadan memnuniyet ortalaması 8.50 ± 1.70 (min-max:4-10), ders sonunda öğrencilerin kazandıkları fiziksel muayene yapma becerisi ortalamasının ise 7.23±1.36 (min-max:4-10) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %80.8’i derste kullanılan yöntemi yeterli bulurken, %92.3’ü fizik muayene becerilerinin ve kendine güvenlerinin geliştiğini ifade etmiştir. Ayrıca, öğrencilerin; %50’si gerçek hasta üzerinde becerileri yapabileceğinden emin olmadığını, %96.2’si birebir eğitim oturumlarında geliştirmesi gereken uygulamaları fark ettiğini, en çok zorluğu muayenenin video kaydını yapma ve yükleme ile aile bireylerini/arkadaşlarını muayene etmek için ikna etmekte yaşadıklarını, %69.2 si ise bu yöntemi önerdiklerini belirtmişlerdir. Sonuç olarak, öğrencilerin fiziksel değerlendirme becerilerinin geliştiği ve bu yöntemle ilgili olumlu görüşlerinin olduğu ortaya koyulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of the COVID-19 social distancing measures on Turkish women's mental well-being and burnout levels: A cross-sectional study
    (Wiley, 2022) Tekkaş Kerman, Kader; Albayrak, Selvinaz; Arkan, Gülcihan; Ozabrahamyan, Serena; Beşer, Ayşe
    Lockdown and social distancing measures during the COVID-19 pandemic increasewomen’s responsibilities and influence their mental health. This study aimed to assess the effect ofCOVID-19 social distancing measures on mental well-being and burnout levels of women using anonline cross-sectional survey in Turkey. The Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, TheBurnout Measure, and Sociodemographic form were used in this study. All analyses wereperformed on a sample of 438 women aged between 18 and 65. The mean score of mental well-being was 47.86 (SD=10.04) and the mean score of burnout was 3.86 (SD=1.16). Beingyounger than 30 years old (t=2.14,P=0.033), having undergraduate education or above(F=5.09,P=0.007), part-time working (F=5.39,P=0.005), attending to school (t=2.68,P=0.008), having COVID-19 symptoms (t=6.01,P<0.001), and perceiving spousal emotionalsupport (F=3.47,P=0.016) were the factors associated with high burnout. Being older than30 years old (z= 3.11,P=0.002), full time working (H=11.96,P=0.003), not attending toschool (z= 2.09,P=0.036), perceiving spousal emotional (H=13.22,P=0.004), or social(H=13.11,P=0.004) support were the factors associated with higher mental well-being. Age (b= 0.03,P=0.001), having two or more children (b=0.42,P=0.015), and perceiving COVID-19 symptoms (b= 0.73,P<0.001) were the predictors of women’s burnout. This study showsthat mental well-being and burnout levels of women in Turkey have been considerably affected asa result of social distancing measures taken with the first wave of the pandemic. Findings signalthe immediate need for targeted mental health nursing interventions. Therefore, technology-basedmental health support programmes are recommended to be designed and utilized by mental healthnurses.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Experiences of Mothers with Infants Admitted to Neonatal Intensive Care During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study
    (Galenos Yayınevi, 2024) Albayrak, Selvinaz; Türkmen, Emine; Göktepe, Nilgün; Çağlayan, Sabiha
    Objective: The aim of this study was to reveal the experiences, opinions, and suggestions of mothers with infants admitted to the neonatal intensive care unit (NICU) during the period of the Coronavirus disease-2019 (COVID-19) pandemic, as parental participation in the NICU. Method: The study’s data were obtained through semi-structured interview form and the sample of this qualitative study consisted of 11 volunteer mothers with infants admitted to the NICU between May 4 and June 24, 2021. Face-to-face, individual, in-depth interviews were conducted with the mothers. The data were analyzed using the thematic analysis method. Results: Two themes and six sub-themes were obtained. The two main themes were: (1) Difficulties of being a mother during the pandemic, and (2) difficulties experienced during mothers’ participation in infant care during the pandemic. Mothers stated that they were unable to experience motherhood; that they experienced constant fear, anxiety and worry; and that they did not receive adequate support from their families and health professionals. They reported that they could only visit their infants when close to the discharge date, could not participate in the care process, did not receive adequate information from healthcare professionals, and did not feel fully prepared to care for their infants after leaving hospital. Conclusion: This study showed that due to visitation restrictions, NICU mothers struggled to fulfill their maternal role, demonstrating the inadequacy of family-centered care practices during the-COVID-19 pandemic. During crisis periods such as pandemics, strategies must be employed to develop infantmother attachment and increase mothers’ participation in the care of their infants.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hemşirelerin en sık uyguladıkları ilaçlara ilişkin farmakolojik bilgi düzeyleri ve etkileyen faktörler
    (Fenerbahçe Üniversitesi, 26 Aralık 2022) Topçu, Serpil; Kebapçı, Ayda; Yalçın, Begüm; Albayrak, Selvinaz
    Bu araştırma, hemşirelerin en sık uyguladıkları ilaçlara ilişkin bilgi düzeyleri ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı-ilişki arayıcı nitelikteki bu araştırmanın örneklemini, erişkin cerrahi, dahiliye ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan 167 hemşire oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, hemşirelerin tanıtıcı özelliklerini ve araştırmacılar tarafından hazırlanan ilaç bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşan veri formu kullanılmıştır. Veriler, çevirim içi veri sistemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya katılan hemşirelerin %14,4’ünün, farmakoloji bilgi düzeylerini yeterli buldukları belirlenmiştir. İlaçların farmakolojik sınıflarına %63,5, ilaçların etki mekanizmasına %11,4 ve ilaçların kullanıldığı durumlara ilişkin sorulara %53,9 oranında doğru cevap verdikleri saptanmıştır. En son farmakoloji eğitimini beş yıldan fazla süre önce alan hemşirelerin, ilaçların farmakolojik sınıfı ve kullanımda dikkat edilmesi gerekenleri bilme düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir p<0.05. Ayrıca, sorulan ilacın farmakolojik sınıfını ve ilacın etki mekanizmasını bilme ile, ilacın kullanımında dikkat edilmesi gerekenler ve hasta eğitimi arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır p<0.001.Hemşirelerin, sık kullandıkları ilaçlara yönelik sorulara yaklaşık yarısının doğru cevap verdiği ve en sık uygulanan ilaçlara yönelik farmakoloji bilgilerini yetersiz buldukları belirlenmiştir. Lisans eğitiminde klinik farmakoloji odaklı ders içeriklerinin oluşturulması ve mezuniyet sonrası hastanelerde hizmet içi ya da birim içi düzenlenecek eğitim programları ile hemşirelerin farmakolojik bilgi düzeylerinin güçlendirilmesi ve ilaçların güvenli uygulanması sağlanabilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The impact of family-centered care interventions on neonatal and parental outcomes in a Turkish hospital
    (Elsevier, 2022) Albayrak, Selvinaz; Büyükgönenç, Lale Ayşegül
    Aim: This study aimed to improve nurses’ attitudes towards parental engagement and to examine the impact of implementing nursing interventions related to family-centred care on neonatal and parental outcomes in a university hospital in Turkey. Methods: A quasi-experimental, nonequivalent, and post-test research design was used. Using convenience sampling, the study was completed with 128 preterm infants and their parents, including 64 in the experimental group and 64 in the control group at a neonatal intensive care unit of a university hospital. The control group data were collected from medical records and parents before practising family-centred nursing interventions developed for the experimental group. In addition, nurses were given a four hour training session aimed to improve their attitudes towards parental participation in care, with the nurses’ attitudes measured before, immediately after, and one month after the training. The experimental group data were collected from medical records and parents after 10 nursing interventions based on family-centred care supported by managers began to be implemented by trained nurses in the neonatal intensive care unit. The Parent-Preterm Infant Characteristics Form, Maternal Attachment Inventory, Empowerment of Parents in the Intensive Care-Neonatology (EMPATHIC-N), and Parental Engagement Attitude Scale were used for the data collection. Findings: While nurses’ scores of attitudes toward parental participation obtained immediately after and one month after the training were higher than those before the training, the scores one month after were lower compared to those immediately after. The results indicated that discharge weight gain of infants in the experimental group were significantly higher than those in the control group and that there was no significant difference between the groups in length of stay at neonatal intensive care unit. The maternal attachment and satisfaction scores of the parents in the experimental group were significantly higher than those in the control group. Conclusion: Implementing family-centred nursing care interventions, developed based on unit needs and supported by managers, with trained neonatal intensive care nurses positively impacted parent-infant attachment, parent satisfaction, and infant weight gain. © 2022 Australian College of Nursing Ltd
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Investigation of the effect of ınfant gender on mothers' breastfeeding attitudes and duration: a cross-sectional study
    (Fenerbahçe Üniversitesi, 29 Aralık 2023) Albayrak, Selvinaz; Umaç, Eyşan Hanzade; Ateş, Nuran Aydın; Aydın, Ayfer
    The aim of this study was to examine the effect of infant gender on mothers' breastfeeding attitudes and duration in Turkey. This cross-sectional study was conducted with women (n:386) each of whom had a child between 1 and 36 months old and applied to family health centers in 2022. Data were collected using the “Information Form”’ and the “Iowa Infant Feeding Scale (IIFAS)”. Data were analyzed by descriptive statistics, t-test. The study was carried out according to STROBE. The mothers' IIFAS mean score was 63.54±7.01. The IIFAS score of mothers with girls was 63.31 (SD: 7.04), with boys were 64.56 (SD: 6.87), and the difference between them was not statistically significant (t: -1.602, p>0.05). The mean duration of breastfeeding for girls was 14.36 + 7.52 months, and for boys were 15.26 + 7.62 months, and the difference between them was not significant (t: -1.215, p>0.05). We concluded that there was no disparity in the duration of exclusive breastfeeding and total breastfeeding for the children of both sexes of the mothers in the study. In addition, it was determined that mothers' attitudes toward breastfeeding were positive.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Pediatric renal caregiver burden scale: psychometric properties of the Turkish version
    (Elsevier science INC, 2024) Albayrak, Selvinaz; Aydın, Zehra
    Background and purpose: As treatment increasingly shifts from hospital settings to home environments, the burden on caregivers of chronic kidney disease patients has the potential to increase further. It is essential to assess the experience and burdens of caregivers of children with chronic kidney disease to identify caregivers' needs and provide targeted interventions when necessary. Hence, this study aimed to assess the psychometric properties of the Turkish version of the Pediatric Renal Caregiver Burden Scale (PR -CBS). Methods: This methodological study involved 215 parents with children aged 5 -18 and was conducted between December 5, 2021, and August 15, 2022. The Content Validity Index, Explanatory and Con firmatory Factor Analyses, Cronbach's alpha, Test -retest reliability, and item -total score correlation were used in the data analysis. The Turkish version of PR -CBS test -retest reliability analysis was performed with 30 parents after four weeks. Results: PR -CBS consists of 20 items and five sub -dimensions (illness worries, impact on self, impact on child, responsibility, institutional burden). The Turkish version of the PR -CBS and its five dimensions demonstrated satisfactory internal consistency and reliability. The construct validity of the Turkish version of the PR -CBS was con firmed by Explanatory Factor Analyses and was validated with Con firmatory Factor Analysis. Conclusions: PR -CBS is a valid and reliable tool to assess the burden of caregivers of children with chronic kidney disease in Turkish society. Implications for practice: By assessing the care burden of families, pediatric nurses can enhance the opportunity to provide quality care and support to caregivers and their patients. (c) 2024 Elsevier Inc. All rights are reserved, including those for text and data mining, AI training, and similar technologies.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    The Relationship Between Neonatal Nurses’ Attitudes, Evidence- Based Practice Leadership Evidence Based Practice Work Environment, and the Involvement of Parents on in Family Centered Care Practices: A Cross-Sectional Study
    (11.12.2024) Albayrak, Selvinaz; Öntürk, Zehra Kan; Türkmen, Emine; Göktepe, Nilgün; Çağlayan, Sabiha
    Aim: This study aimed to: a) examine the effects of neonatal intensive care nurses’ attitudes towards evidence-based practices and perceptions of evidence-based practices leadership and work environment on attitudes towards parental participation, and (b) determine the effects of such attitudes and perceptions of nurses on parental involvement in neonatal intensive care unit family center care activities. Method: This cross-sectional study was conducted with 218 neonatal intensive care nurses in Turkey using an online questionnaire. The data were collected using the demographic questionnaire, the Evidence-based Practices Work Environment Scale, the Evidence- based Practices Leadership Scale, the Attitude Towards Evidence-Based Nursing Questionnaire, the Parental Participation Attitude Scale, and the number of parental involvement direct care activities. Data were analyzed with descriptive statistics, Pearson correlation, and multiple regression analysis (backward). Results: Nurses’ attitudes towards parental participation were affected by evidence-based nursing attitudes (R2=0.35, Durbin- Watson=2.078, p<0.001). The number of parent-delivered interventions related to family center care activities in the neonatal intensive care unit was affected by the evidence-based practices environment and completion of neonatal intensive care unit certification (R2=0.11, Durbin-Watson=1.972, p<0.001). Conclusions: Nurses' attitudes towards parental involvement affects by their own evidence-based practices knowledge and awareness. The establishment of an evidence-based practices work environment at the organizational level and the provision of special training for nurses increased parent-delivered interventions.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkiye’deki Süreli Hemşirelik Dergilerinde Yayımlanmış Araştırmalarda Ölçeklerin Kullanım Biçimleri ve Üretilen Bilgilerin Ölçek Yapısına Uygunluğu
    (Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, 8 Eylül 2023) Karaçam, Zekiye; Öcalan, Sinem; Albayrak, Selvinaz; Eroğlu, Kafiye
    Giriş: Son yıllardaki hemşirelik çalışmalarında geçerlik ve güvenirliği yapılmış ölçme araçları yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu araştırmanın amacı hemşirelik araştırmalarında ölçeklerin kullanım biçimleri ve üretilen bilgilerin ölçek yapısına uygunluğunun incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırma, 01.07.2021 ve 01.09.2021 tarihleri arasında Türkiye’de 2018-2020 yılları arasında süreli yayınlanan 20 adet hemşirelik dergisi üzerinde yapılmıştır. Çalışmada basit rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen 250 araştırmada kullanılan 385 ölçeğin raporlanma özellikleri incelenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen soru formu ile toplanmış ve tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmalarda kullanılan ölçeklerin %96.9’unun araştırmanın amacına uygun olduğu ve %82.3’ünün araştırma amacının ölçek yapısına uygun biçimde yazıldığı belirlenmiştir. Araştırmalarda kullanılan ölçeklerin %84.9’unda ölçek tipi ve %66’sında amacı rapor edilmiştir. Çalışmaların %83.7’sinde özgün ölçek sahiplerine atıf yapıldığı, %11.2’sinde özgün ölçeğe ve %74.8’inde Türkçe formuna ilişkin güvenirlik bilgilerinin yazıldığı saptanmıştır. Çalışmaların %88.3’ünde ölçeğin değerlendirme şekli açıklanmıştır. Ölçeklerin %50.9’unda uygulanma şekli açıklanmış ve %26.5’inde veriler ölçeğin uygulanma şekline uygun toplanmıştır. Ölçeklerin %76.1’inde analizlerin, %76.1’inde bulguların, %37.9’unda özetin ve %46.5’inde metin sonundaki sonuçların ölçeğin değerlendirme şekline uygun rapor edildiği belirlenmiştir. Sonuç: Bu çalışma, hemşirelik araştırmalarında ölçek kullanımı ile ilgili bazı yetersizlerin olduğu sonucu açığa çıkarmıştır. Ölçeklerin orijinal yapısına uygun biçimde uygulanması ve değerlendirilmesi sağlanarak daha nitelikli bilgi üretimine katkı sağlanabilir.

| İstinye Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İstinye Üniversitesi, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim